Great Barrier Reef!! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Eric Berg - WaarBenJij.nu Great Barrier Reef!! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Eric Berg - WaarBenJij.nu

Great Barrier Reef!!

Blijf op de hoogte en volg Eric

04 Maart 2015 | Australië, Cairns

Thursday 8 january 2015

Vanmorgen om 6:45AM opgehaald bij het hostel door CDC Cairns. Dit is de duikorganisatie waarmee we op trip gaan. Eerst in de duikshop nog de nodige papieren ingevuld en toen werden we weggebracht naar de harbour. Daar zijn we op de ‘the Reefkist’ gestapt, de boot die ons naar de Liveaboard zo’n 16 km op zee zou brengen. De ‘drive’ zoals ze het noemden duurde ongeveer 2 uur en onderweg hebben we nog mensen afgezet op een eiland. Maar wat een golven onderweg, de boot deinde alle kanten op, niet normaal gewoon. Veel mensen werden hierdoor ook zeeziek (wij gelukkig niet). En door de golven, plus een flinke regenbui, zijn we ook flink nat geworden onderweg. Maar na ruim 2 uur zijn we dan aangekomen op de liveaboard: Kangaroo Explorer. Een 3-deks liveaboard met ca. 40 passagiers en ongeveer 12 bemanningsleden. Bij aankomst hebben we eerst een rondleiding gekregen en hierna de spullen in de hut gezet. Toen de lunch om 11:15AM en aansluitend de briefing voor onze 1e snorkel- en dive-sessie (12:45PM).
De eerste snorkelsessie was met een divemaster, een service die de organisatie biedt, om vertrouwd het water in te gaan. Vond ik zelf erg prettig, bij zo’n 1e keer. Ik was samen met 3 andere snorkellers, 2 uit de USA en 1 uit Denemarken. Maar ik moet zeggen dat ik het toch wel even wennen vond, zo de 1e keer. Ook liep m’n masker steeds geleidelijk vol met water, best irritant en geen idee hoe dat kwam. De divemaster heeft ook nog gekeken of hij goed zat en dat leek wel het geval te zijn. Maar goed, dat weerhield me er niet van veel te zien onder water. Veel koraal. Helaas niet zo colorful als dat ik had gehoopt. En veel kleine visjes. Ook van die clownsvisjes, echt super mooi!
Na de dive een boekje in de zon gelezen op the sundeck en om 4:00PM was de 2e dive. Nu heb ik alleen gesnorkeld, aangezien de andere 3 ervoor gekozen hadden om een introductory dive te doen. Na deze 2e duik was het avondeten en hierna stond de nachtduik gepland om 6:45PM. Tijdens deze dive heb ik niet gesnorkeld, aangezien het al pikkedonker was. Wel leuk om vanaf de boot alle underwater fleshlights van de duikers te zien schijnen! 

Friday 9 january 2015

Vandaag werden we gewekt om 5:30AM voor de 1e duik van de dag. Echt een heel peaceful gevoel om zo je dag te beginnen. We waren nog steeds op dezelfde plek als gister, aangezien de kapitein het gister onverstandig vond om van plek te veranderen i.v.m. een mogelijke storm vlakbij een andere divespot. Na deze dive het ontbijt genuttigd en de spullen uit de hut gehaald. Om 8:00AM was de 2e dive. Ondertussen was de boot van plek veranderd, dus ook een ander stuk rif gezien. Deze had veel meer kleur en ook een paar mooi gekleurde vissen gezien, ongeveer 2x zo groot als mijn voet. Een fel blauw/groene en een fel oranje: zo mooi!! De 3e dive van 10:00AM heb ik geskipt. Toen heb ik lekker op het sundeck in de schaduw gezeten, aangezien m’n neus natuurlijk alweer verbrand was (2e keer deze vakantie). Na de lunch ook nog even rustig gezeten en toen kwam rond 2:15PM ‘the Reefkist’ opnieuw om ons op te halen en terug naar Cairns te brengen.
In Cairns aangekomen zijn we door de duikorganisatie afgezet bij het hostel. Hier deelden we de 1e nacht met 3 andere backpackers, waarvan 2 Nederlanders.
Na fijn het zeezout onder de douche te hebben afgespoeld zijn we naar het centrum gegaan om te eten. Zo’n 30 minuten lopen, dus dat het hostel adverteert met dichtbij het citycentre klopt dus van geen kanten. In het centrum hebben we gegeten bij Gilligans, een backpackersresort. Hier ook nog een paar drankjes gedaan. Hierna zijn we doorgegaan naar een andere club: Terrace. Goede muziek, alleen heel weinig mensen, wat wat jammer was vond ik. Maar ondanks dat toch een erg leuke avond gehad.